70. KIJK, HET BEWEEGT

DE KATHEDRAAL IN 100 STUKJES (21)

DE KATHEDRAAL IN 100 STUKJES

Is het u ook opgevallen? Deze theatrale voorstelling is zo levendig in scène gezet dat we in staat zijn om ons in te leven, in de kunst. Het is hier een en al beweging. Om dit te bereiken maakt Rubens gebruik van de diagonale compositie.

Op het linker paneel kunnen we gemakkelijk een schuine lijn trekken, langs de hoofden van de dames. Kijk op het middenpaneel naar het kruis. Het kruis geeft de indruk dat het gaat vallen, en wij hebben zowat de reflex om het naar de andere richting te sturen. Dit geeft ons een illusie van beweging.

Geloof je het niet? Laat ons dan kijken naar het paard op het rechter paneel: door de diagonale compositie geeft die prachtige schimmel de indruk dat het uit het schilderij komt gelopen.

Een diagonale opstelling geeft ons een illusie van beweging.

Klikfoto prod. Gidsjoris: : De Kruisoprichting - P.P.R. – 1610 – Olieverf op paneel

Commentaren

  • opvallende diagonalen in het linker- en het middenpaneel Joris..

    en dat valt des te meer op door de grootte van dit ..werk..

    groeten

  • Inderdaad Willy,
    de gespierde kruisoprichters lijk bijna om te vallen...

  • Ongelofelijk dat men vroeger zoveel wist. Ik weet nog minder dan de helft (-:
    Interessante "les" Joris!

  • Toffe reactie Kakeltje! Zij moesten zelfs buiten proportie schilderen, omdat ze wisten dat het kunstwerk vrij hoog zou hangen en vanuit een bepaalde hoek zou bekeken worden. Maar dat is voor een volgend postje.

  • Dat klopt.Lies. Gelukkig krijgen we heel wat tekenscholen en studenten kunstgeschiedenis over de vloer.

  • is dat ook niet een beetje typisch voor een drieluik deze manier van brengen?
    Ga eens kijken in mijn foto's van mijn Londen trip begin vorige maand, ik fotografeerde in de National Gallery ook een paar drieluiken.

  • Het is juist Peter. Het is het sterkst in de vroege barok, begin E17. Vanaf het tweede kwartaal van de 17e eeuw, gaat men de zijpanelen wegnemen en opteert men voor een schilderij. De diagonalen zijn er ook nog, maar veel subtieler, zoals bvb. de kleurenkeuze. Meer daarover in een later postje.

Post een commentaar

Optional