71. TWEE MOORDENAARS, TWEE PAARDEN EN EEN ECLIPS

DE KATHEDRAAL IN 100 STUKJES (22)

DE KATHEDRAAL IN 100 STUKJES

Maar kijk nu toch eens op het rechter paneel: dat bruine paard, achter die prachtige witte schimmel, is precies mismaakt. Zijn benen staan veel te ver naar voor ten opzichte van het hoofd.

Als we dit altaarstuk op zowat 10 meter hoogte zouden hangen, zoals oorspronkelijk in de St.-Walburgiskerk, dan zouden we dit paard in het juiste (kikvors)perspectief zien.

Terwijl de Romeinse soldaat, van op zijn prachtige schimmel, de tweede moordenaar aanwijst, zijn de beulen reeds bezig om de eerste moordenaar aan zijn kruis te binden.

Ook de naderende zonsverduistering, bovenaan links, is Rubens niet vergeten.

© Klikfoto Gidsjoris: JGL3788-detail

Commentaren

  • Heeft dat bruine paard al een bijrol, klopt de verhouding ook nog niet hehe! Wel knap hoor, dat hij dat zo mooi in perspectief kon schilderen.. had de kunstenaar weleens aan het werk willen zien!
    Groetjess!

  • @ MizzD: Het zou ons niet lukken hoor. Voor het kunstwerk werd een doek geplaatst, en niemand mocht het zien tot het af was. Dit is dus het origineel. Daarna mocht men het kopiëren in zijn atelier, of door anderen, mits betaling! Telkens was het kassa-kassa voor P.P. Rubens.

  • Als je het zo in detail bekijkt leer je heel wat bij

  • @ Merel: ik leer nog iedere.dag bij...

  • interessante weetjes Joris

    groeten

  • @ Willy ... Dank u Willy. Steeds aangenaam om u op bezoek te hebben.

  • Toen ik begin vorige maand in Londen was in de National Gallery, werd ik ook met zo'n technieken geconfronteerd.
    Indrukwekkend toch hoe ze dat deden in die vervlogen tijden.

  • Je weet de schilderijen wel te ontrafelen....
    Fijn weekend

De commentaren zijn gesloten.